IDŐSEK
OTTHONA
SZÉKHELY INTÉZMÉNY
HÁZIRENDJE
Készítette:
Seres Józsefné
intézményvezető
Jóváhagyta:
Dr. Tánczos Frigyes Attila
ügyvezető
Komló, 2023. február 10.
A Szent Borbála Otthon
Nonprofit Közhasznú Kft
Székhely Intézmény
Idősek Otthona lakóira vonatkozó együttélési szabályok
A Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény mindenkori hatályos módosításai és a végrehajtási - kormány és miniszteri - rendeletek határozzák meg intézményünk számára a végrehajtandó feladatokat, melyek egyike a Házirend megalkotása, annak megismertetése, elfogadtatása és betartatása.
A személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézmény az itt élőknek átmeneti vagy végleges otthona, ezért az együttélés szabályait úgy kell megalkotni, hogy mindenki a lehetőségekhez képest jól érezze magát.
A házirendben rögzített előírások célja, hogy az Otthon lakóinak békés egymás mellett élése biztosítható legyen.
A házirendből tájékozódni lehet a lakók és a gondozóik jogairól és kötelezettségeiről, az Intézmény működési rendjéről. A házirend betartása és betartatása mindenkinek saját érdeke és a közösség jó működésének feltétele.
A házirend kötelező szerkezetét az 1/ 2000. (I.7.) SZCSM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről - írja elő, az alábbiak szerint:
I.
Az
együttélés szabályai az otthonban
II.
Az
intézményből való eltávozás és visszatérés rendje
III.
A
hozzátartozókkal való kapcsolattartás rendje
IV.
Az intézmény
belső rendje:
V.
Étkezés,
VI.
Textília
ruházat kezelése
VII.
A behozható
személyes használati tárgyak
VIII.
Érték- és
vagyonmegőrzés módja
IX.
Egészségügyi
ellátás
X.
Az
intézményi jogviszony megszűnése
XI.
Vallásgyakorlás
XII.
Az
alapfeladatot meghaladó programok, szolgáltatások köre és térítési díja
XIII.
Mellékletek:
I. AZ EGYÜTTÉLÉS SZABÁLYAI AZ OTTHONBAN
A társaság valamennyi dolgozójának – a munkakörének megfelelően – legfontosabb feladata, hogy ellátottaink szükségleteit és igényeit a lehető legmagasabb színvonalon kielégítsék.
Tevékenységük során az empátia, a segítőkészség, az előzékeny, udvarias magatartás, tapintatos bánásmód kell, hogy az elsődleges szempont legyen.
Az intézmény ellátottjainak, valamint
dolgozóinak egymáshoz való viszonya a személyiség tiszteletére épül, mely
alapján elvárás a kölcsönös tapintat, az udvariasság, a megértés, a tolerancia
és a megfelelő hangnem használata.
Az ellátottak alkotmányos jogait az
intézmény dolgozói és a lakók egymás között is kötelesek tiszteletben tartani.
Külön felhívjuk a figyelmet egymás személyi tulajdonának kölcsönös tiszteletben
tartására.
Az intézmény valamennyi lakójával szembeni
elvárás, hogy a szociális szolgáltatásokat lehetőség szerint lakótársai
nyugalmának megzavarása nélkül vegye igénybe.
A villanyoltás ideje 22-óra, ezt követően
tisztelettel kérjük az ébren lévő lakókat, hogy időtöltésükkel ne zavarják
társaik nyugalmát.
Az ellátottak saját tulajdonban lévő műszaki
berendezéseket, csak abban az esetben használhatják, ha az érintésvédelmi
előírásoknak megfelel és használatát az ügyvezető igazgató engedélyezte.
Tűzvédelmi okokból a két személyes lakószobákban villanyrezsó, vasaló, kávéfőző és egyéb
hőt kibocsátó berendezések nem használhatók.
Az intézmény Házirendjének súlyos
megsértéséről abban az esetben beszélünk, ha a lakó társai nyugalmát, pihenését
magatartásával rendszeresen és tartósan zavarja, lakótársaival vagy az
intézmény dolgozóival szemben durva, agresszív viselkedést tanúsít, valamint
nem megfelelő hangnemben beszél.
1.
Az alkohol fogyasztás szabályai:
Szeszesital kulturáltan és mértékletesen kis
mennyiségben fogyasztható, ha azt a lakó egészségi állapota, gyógyszerelése
lehetővé teszi.
Kérjük, hogy aki él a megengedett
lehetősséggel, magatartásával ne zavarja a többi lakó nyugalmát és az Otthon
rendjét.
Saját felkelősség
terheli azt, aki gyógyszer szedése mellett alkoholt is fogyaszt.
Ha túlzott alkoholfogyasztás miatt
viselkedés zavara merülne fel, akkor alkoholfogyasztást az érintett ellátottnál
korlátozzuk.
2. A dohányzás szabályai:
A munkavállalók munkahelyi dohányzásának, az ellátottak dohányzásának valamint a dohányzó helyek kijelölésének feltételét az 1999. évi XLII. törvény a nem dohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól - módosítása, a 2011. évi XLI. Törvény – előírásai, valamint a „Szent Borbála Otthon” Nonprofit Közhasznú Kft ügyvezető igazgatójának rendelkezései szabják meg.
A lakószobákban, apartmanokban szigorúan tilos a dohányzás! A dohányzásból adódó károkozást és füstjelzők érzékelését követő téves tűzoltósági riasztás költségét az ellátottnak meg kell téríteni. A dohányzás szabályainak megszegése a házirend súlyos megszegését jelenti.
3. A háziállat tartásának szabályai:
Az Intézményben háziállatok tartása nem megengedett.
4.
A tárgyak
megóvásának szabályai:
Minden ellátást igénybe vevő és dolgozó egyformán fontos érdeke, hogy a tárgyi környezetre figyeljen, óvja és védje.
A berendezési tárgyakat rendeltetésszerűen kell használni, s amennyiben valami meghibásodik, azt azonnal jelezni kell a műszakfelelős nővérnek. A hiba kijavíttatásáról az osztályvezetői feladatokkal megbízott ápoló intézkedik.
5. Környezetünk megóvásának szabályai:
Minden ellátottunk és dolgozónk feladata
a környezet (mind a lakókörnyezet, mind a park) megóvása és tisztán, rendben
tartása. Ezért kerüljük a lakószobákból a parkba, fűre, étel,
szemét
kidobását, a galambok, kóbor állatok etetését - járványügyi érdekből.
A lakószobákban - a rovarok elszaporodásának megakadályozása érdekében – az ebéd elfogyasztását mellőzni kell. Kérjük ellátottainkat, szíveskedjenek igénybe venni a tágas éttermünket e célból.
A szobákban csak az ágyban fekvők és betegségből lábadozók étkezzenek.
A lakószobák tisztán tartása elsősorban
a takarító személyzet feladata, ezért szíveskedjenek lehetővé tenni a
takarítást számukra heti rendszerességgel. A kisegítő személyzet munkáját a
hetente esedékes ápolásszakmai viziteken ellenőrizzük. Az ellenőrzést
elsősorban osztályvezetői feladatokkal megbízott ápoló végzi, valamint a
intézményvezető, vezető ápoló, szakmai igazgató, ügyvezető igazgató. Abban az esetben, ha vizitek alkalmával
nem megfelelő tisztaságot tapasztalunk a lakókörnyezetben az osztályvezetői
feladatokkal megbízott ápoló irányításával az intézmény kisegítője köteles
elvégezni a heti takarítást, ehhez kérjük, az apartmanokba való bejutást
szíveskedjenek lehetővé tenni.
6. Az ellátottak higiénés szabályai:
Az intézménybe kerülés feltétele a 4 órát meghaladó gondozási szükséglet, amely indokolttá teszi, hogy szociális gondozóink segítséget nyújtsanak ellátottainknak higiénés szükségleteik kivitelezésében, tisztálkodásukban. E feladat a gondozás körébe tartozik, ezért a gondozási egységeken fürdetési rendet készítünk e tevékenység biztosítására. Ezért kérjük lakóink együttműködését a fizikai szükségletek ellátásának megvalósításában, valamint a nővérek segítség nyújtását elfogadni szíveskedjenek.
A mosodai szolgáltatást külső szolgáltatóval biztosítjuk térítésmentesen minden ellátottunk számára, az energiatakarékosság és vízfogyasztás csökkentése érdekében tisztelettel kérjük önöket, vegyék igénybe e szolgáltatást, és ne az apartmanokban elhelyezett önálló mosógépeket használják. A mosásra leadott ruhák, textíliák monogramozása szükséges, amelyben a mentálhigiénés kollégák és a nővérek készségesen segítenek.
7. Az ellátottak és a dolgozók
kapcsolatának szabályai:
Jogszabályi előírás, hogy az intézményben foglalkoztatott dolgozó, illetve közeli hozzátartozója a személyes gondoskodásban részesülő személlyel tartási, életjáradéki, öröklési és biztosítási szerződést a gondozás időtartama alatt - illetve, annak megszűnésétől
számított egy évig - nem köthet. Az intézmény valamennyi dolgozója az ellátottaktól pénzt, értéket nem fogadhat el, illetve kölcsönt nem kérhet, és nem adhat.
Amennyiben ilyen eset előfordul, a fenntartó a dolgozó munkaviszonyát etikai vétség miatt azonnali hatállyal megszünteti.
Az
intézmény valamennyi dolgozója köteles munkáját a Szociális Munka Etikai kódexe
és a szakmai protokollok, valamint a szakmai szabályozók alapján végezni.
8. Panaszjog lehetősége:
A lakók, illetve hozzátartozóik észrevételeikkel, panaszaikkal elsősorban az osztályvezetői feladatokkal megbízott ápolókhoz, az intézményvezetőhöz, illetve szakmai és ügyvezető igazgatóhoz fordulhatnak. Panasz esetén az szakmai vezetők törekszenek a legrövidebb időn belül az igényeknek és szakmai kereteknek megfelelő megoldást találni.
Az ellátottak jogainak védelme, a jogérvényesítés feltételeinek megteremtése az intézményvezető és valamennyi dolgozó feladata.
A teljes körű ellátás biztosítása során különösen nagy hangsúlyt fektetünk a szellemi hanyatlásban szenvedő, demens lakóink testi épségének, emberi jogainak védelmére:
megteremtjük
a védett környezetet, biztonságos, stabil körülményeket
állandó
napirendet biztosítunk
lehetővé
tesszük az akadálymentes közlekedést
szeretetteljes
légkört biztosítunk
fokozott
figyelemmel kísérjük tevékenységüket
állapotuknak
megfelelő közösségi programokat dolgozunk ki
törekszünk
a barátságos helyiségek kialakítására.
Az ellátottak biztonságát szolgálják, és jogainak érvényesülését teszik lehetővé eddigi
intézkedéseink.
A
Kft. ügyvezetője évente legalább két alkalommal lakógyűlést tart, amelyen tájékoztatást nyújt az intézmény
működésével és gazdálkodásával kapcsolatban. A lakógyűlésen az intézmény lakói
szabadon kifejthetik véleményüket, elmondhatják javaslataikat, feltehetik
kérdéseiket, parlamentáris módon, egymás véleményének tiszteletben tartásával.
Rendkívüli lakógyűlés összehívására is
lehetőséget biztosítunk, ha az ellátottak többsége ezt kéri, vagy olyan
rendkívüli esemény történik, ami ezt indokolja.
Az
ellátottjogi képviselő szintén rendszeresen tájékozódik az Otthon lakóinak
helyzetéről, jogsérelem esetén intézkedést kezdeményez. Elérhetősége minden
faliújságon megtalálható.
Az otthon lakói és
hozzátartozóik az intézményi ellátás bármely kérdésével kapcsolatban jogosultak
észrevételeiket, problémáikat felvetni, annak megoldását kezdeményezni az Érdekképviseleti Fórum Tagjainál.
Általános elvárás, hogy a probléma felvetését ott kell kezdeni, ahol az jelentkezik. Ha azon a szinten nem nyer megoldást, akkor indokot továbblépni.
II. AZ INTÉZMÉNYBŐL VALÓ ELTÁVOZÁS ÉS VISSZATÉRÉS RENDJE
Az Intézményben élők szabad mozgása
nincs korlátozva, azonban a napközbeni
távollét időtartamát az osztályon dolgozó munkatársnak szükséges bejelenteni az
ellátottak biztonsága érdekében. A hosszabb időre történő eltávozást
nyilatkozat formájában, írásban kérjük rögzíteni a későbbi vitás helyzetek
elkerülése érdekében.
24
órán túli eltávozási szándékot, szabadságot, az osztályvezetői feladatokkal
megbízott munkatárs, illetve a szolgálatban lévő nővér eltávozásokat nyilvántartó lapon dokumentálja. (a
nyilatkozat a Házirend 1. sz. mellékletét képezi)
A nyilatkozat tartalmazza az ellátott nevét,
a tartózkodás címét, a hozzátartozó nevét és elérhetőségét, a távozás várható
idejét, és a visszaérkezés dátumát. A távozást az ellátott és a hozzátartozó
aláírásával hitelesíti. A lakó visszatérését az osztály vezetői feladatokkal
megbízott munkatárs, vagy a szolgálatban lévő nővér, szintén az eltávozásokat
nyilvántartó lapon dokumentálja.
Egy hétnél kevesebb távollét esetén a lakót
alaplistás gyógyszerekkel ellátjuk. Egy hetet meghaladó szabadság esetén a
háziorvosi vényt biztosítjuk.
Amennyiben a visszatérésében bármilyen módon
gátolt, vagy szabadságát bármilyen okból meg kívánja hosszabbítani, azt
személyesen vagy telefonon, illetve hozzátartozója segítségével, szíveskedjen
jelezni.
Az
intézmény kiemelt feladata, hogy biztosítsa lakóink személyi, valamint az
értékeik és vagyontárgyaik megőrzésének biztonságát.
Az intézménybe történő érkezés és távozás elsősorban a főbejáraton (lépcsőn, vagy az akadály mentesített rámpán) keresztül történik, ezzel is védett környezetet biztosítunk ellátottjaink részére. A portaszolgálat munkatársai regisztrálják az intézményben lakókat, dolgozókat, látogatókat és hozzátartozókat a biztonságos ellátás érdekében valamint azért, hogy az intézményben illetéktelen személyek ne tartózkodhassanak.
A
súlyos mozgáskorlátozott lakóink számára (akik rokkant kocsival, járókerettel,
mankóval közlekednek)- kísérőikkel együtt - az udvarra történő kijutást a
mentőbejárat felőli oldalon, a kaputelefonon keresztül kontrolált, elektromos
kapunyitással tesszük lehetővé a ki és belépést. A szociális és terápiás munkatársak
által szervezett sétára, szabad levegőn való tartózkodásra az elektromos ajtó
igénybe vehető. Az intézményben történő be és kiköltözés esetén, nővéri
felügyelettel bármely a költözéshez szükséges bejárat igénybe vehető a költözés
ideje alatt.
A lakóknak programjaik során tekintettel kell lenni arra, hogy az étkezések, valamint az orvosi vizit időpontja kötött.
Amennyiben valaki az előre jelzett időpontig nem tud az intézménybe visszatérni, feltétlenül jelezze azt telefonon.
Hosszabb távolléteket az étkezés visszamondása miatt 2 munkanappal kérjük előre jelezni. Hétvégén étkezést lemondani nem áll módunkban.
A jogszabályi előírásoknak megfelelően (29/1993. (II.17.) Kormányrendelet 28.§ alapján:
„az ellátást igénybe vevő a két hónapot meg nem haladó távollét idejére, a személyi térítési díj 20%-át fizeti. Az ellátott a két hónapot meghaladó távollét idejére egészségügyi intézményben történő kezelésének tartamára a megállapított személyi térítési díj 40%-át, egyéb esetben a személyi térítési díj 60%-át fizeti.”
III. A LAKÓKKAL ÉS A HOZZÁTARTOZÓKKAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS RENDJE
Az intézményben lakók közösségben élnek. Kérjük Önöket, legyenek figyelmesek egymással, próbáljanak alkalmazkodni lakótársaikhoz. A hozzátartozókkal való rendszeres kapcsolattartás a jó közérzet egyik fontos feltétele, ezért ezt szorgalmazzuk, s az Intézmény ennek feltételeit igyekszik megteremteni.
A látogatók fogadási rendje: délelőtt: 900-1100, délután 1400-1700. Az önálló lakrészben lakók este 8 óráig fogadhatnak látogatót. Különleges méltánylást érdemlő esetekben a látogatók fogadásának ideje módosulhat az intézményvezetővel történt egyeztetést követően.
A kétágyas szobákban élők a látogatóik fogadása során lehetőség szerint, a közös helyiségeket, a társalgókat részesítsék előnyben, hogy a szobatársak nyugalmát ne zavarják.
Amennyiben azt tapasztaljuk,
hogy a látogatók magatartásukkal zaklatják a lakót, lelki vagy fizikai
fájdalmat okoznak neki, úgy az intézményvezetővel, a szakmai igazgatóval
történt egyeztetést követően - a lakó érdekében - a rendbontó látogatását
korlátozhatja.
IV. AZ INTÉZMÉNY BELSŐ RENDJE
Az Idősek Otthona lakóinak és dolgozóinak tevékenységét úgy szervezzük meg, hogy mások nyugalmát, pihenési igényét ne zavarják.
Általánosságban este 10 óra és reggel 8 óra között, valamint a csendes pihenő időtartama (1230 és 1430 óra között) alatt kerülendő a zajos tevékenység. Ebben az időszakban a televíziót, rádiót, magnót le kell halkítani, vagy fülhallgatóval kell hallgatni.
A kétágyas szobákban a lakótársak megegyezésén, belátásán múlik, hogy ennél szigorúbb szabályokat állapítanak e meg.
Nézetkülönbség esetén fő szabály, hogy eset 10 óra és reggel 8 óra között és a csendes pihenő alatt a zaj- és fényforrások használatát szüneteltetni szükséges.
Az Intézmény vezetése gondoskodik a védett környezet biztosításáról, szükségletnek megfelelő gondozásról, ápolásról. Ahhoz, hogy a gondozási-ápolási feladatokat a szakdolgozók késedelem nélkül láthassák el az szükséges, hogy a lakószobában, apartmanban történő bent tartózkodás során és az éjszakai alvás idején a bejárati ajtók ne legyenek kulcsra zárva. Az önök -szükség esetén- sürgősségi ellátása érdekében kérjük az előbbiek szíves tudomásul vételét. Az intézményből való távozás során az eddigi gyakorlatnak megfelelően a lakószoba kulcsát a portán kell elhelyezni, hogy rendkívüli esemény során rongálás nélkül juthassunk a lakótérbe. A pótkulcsokat a továbbiakban is a portán őrizzük.
Étkezés
Az étkezések időpontja az alábbiak szerint alakul: Reggeli: 730 - 830 -ig
Ebéd: 1130 – 1230 -ig
Vacsora: 1730 – 1800 –ig
A mozgásképes, megfelelő egészségi állapotú lakók az ételt az étteremben fogyasszák el. Ehhez szükség esetén a gondozók, szociális és terápiás munkatársak segítséget nyújtanak. Annak az ellátást igénybe vevőnek, és csak annak, aki átmenetileg, vagy tartósan mozgásában korlátozott az osztályos nővérek helybe viszik az ételt és segítenek az elfogyasztásában.
Orvosi javaslatra többféle diétás étel biztosított. Az emeletenként kialakított konyhát étkezésre elsősorban azok a lakók használhatják, akik az étterembe nem tudnak lejárni, egyébként pedig, szükség szerint az emelet valamennyi lakója, ha egyéni kívánságaikat szeretnék megvalósítani, vagy közös tevékenységet folytatnak. Ilyen esetben a helyiség rendjének helyreállítása az érintett lakó feladata.
Ruházat
textília kezelése:
Lakóink számára a ruházat és textília tisztítását és javítását kiszervezett formában biztosítjuk.
Az osztályvezetői feladatokkal megbízott ápolók gondoskodnak a szennyes-tiszta ruha átadás-átvételének munkautasítás alapján történő gyűjtéséről és kiosztásáról minden emeleten.
Elhasználódott, elszakadt ágynemű, textília nem kerülhet használatba. Minden esetben a nővér feladata, hogy az elhasználódott textília leselejtezésre kerüljön. Megkérjük lakóinkat, hogy az elhasználódott, elszakadt ágyneműt a nővérekkel szíveskedjenek kicseréltetni. Intézményünk a megfelelő ágyneműt, textíliát szükségletnek megfelelően biztosítja.
V. A BEHOZHATÓ SZEMÉLYES HASZNÁLATI TÁRGYAK
Az apartmanokba behozhatók azok a tárgyak, amelyek a lakók gondozását-ápolását, ellátását nem zavarják. Az apartman konyhájába - mivel étkezést biztosítunk - néhány edény, evőeszköz, kávéfőző hozható be. A kétszemélyes lakrészek berendezését úgy kell megoldani,
hogy a szobák ne legyenek zsúfoltak, az
akadálymentes közlekedés biztosított legyen, s mindkét lakó kényelmét egyformán
szolgálja. Egy szobában egy televízió és
egy hűtőszekrény üzemelését támogatjuk.
Indokolt
esetben az elektromos eszközök érintésvédelmi és tűzvédelmi szempontból történő
felülvizsgálatát elvégezzük, s amennyiben nem felel meg az előírt
szabványoknak, úgy a használatát nem engedélyezzük. /2.sz. melléklet/
Általánosságban irányadó szabálynak tekintjük, hogy a tűz-és érintésvédelmi szabványosságnak nem megfelelő készülékek, gyúlékony, egészségre ártalmas anyagok intézménybe történő behozatala, tárolása nem megengedett.
Szintén tilos az olyan tárgyak behozatala, melyek alkalmasak arra, hogy az ellátott önmagában, vagy mások testi épségében kárt tegyen (szúró, vágó eszközök, lőfegyver – riasztó fegyver sem.)!
A beköltözéskor szoba, illetve személyi leltárt veszünk fel, melyet a lakó aláírásával hitelesíti. Amennyiben bármelyik ingóságát elidegeníti, elajándékozza, azt az intézmény felé jelezni szükséges.
Ha
az ellátott egészségi állapota, belátó és ítélő képessége romlik, az
osztályvezető ápoló az intézményi orvossal történt egyeztetést követően
javasolja az elektromos berendezések, a lakó számára veszélyforrást jelentő
bármilyen tárgyak lakrészből történő eltávolítását.
VI. ÉRTÉK - ÉS VAGYONMEGŐRZÉS MÓDJA
A
lakók a behozott értéktárgyaikat, készpénzüket a Gazdasági Irodában megőrzésre
átvételi elismervény ellenében –átadhatják a pénztárosnak a Pénztár
nyitvatartási idejében.
Az értékek átadása és átvétele minden esetben átvételi elismervénnyel történik, melyet az átadó és átvevő aláírásával hitelesít.
A
lakószobákban 2000 Ft-nál nagyobb összeg elhelyezését nem javasoljuk. Ennél
nagyobb összeget csak saját felelősségre tarthatnak ellátottaink
maguknál. Az intézmény csak a trezorba leadott pénzekért tud felelősséget
vállalni.
Az
intézményben a lakók csak a személyes szükségleteik kielégítésére elegendő
pénzösszeget tartják megőrzésen. A fennmaradó összeggel az ellátott vagy az
általa megjelölt legközelebbi hozzátartozó rendelkezik.
A
beköltözés napján az intézménybe behozott tárgyakról személyi leltárt
készítünk, két tanú jelenlétében.
Az intézményünkben való beköltözést követően
az ellátott által viselt ékszerekért felelősséget nem vállalunk.
VII. EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS
Lakóink szabad háziorvos választás jogát nem korlátozzuk, azonban a célszerűség és az egységes szemléletű ápolás-gondozás biztosítása érdekében javasoljuk az Intézményünkkel megbízási szerződéses jogviszonyban álló intézményi orvoshoz történő átjelentkezést.
A háziorvost a fennjáró lakók rendelési időben kereshetik fel, a mozgásukban korlátozott, illetve ágyban fekvő lakók, valamint a betegség hatására akut ellátást igénylő gondozottakat az orvos lakrészükben látja el.
A hét meghatározott munkanapján, az intézmény orvosi szobájában történik azok vizsgálata, akiknek egészségügyi panaszuk van, vagy az osztályvezető ápolók indokoltnak tartanak.
A szakorvosi beutalások elrendelése is az intézményi orvos kezdeményezésére történik.
Amennyiben az ellátottak a viziten nem
tudnak részt venni, akkor egészségügyi panasz esetén először Dr. Tánczos Frigyes Attilát a 06 30 3360
175 telefonszámon kell hívni és az utasítása szerint ellátni a beteget, vagy hiperakut
esetben az Országos Mentőszolgálatot kell hívni.
Az orvosi vagy szakorvosi ellátás
visszautasításához minden lakónak joga van, erről azonban az érintettnek
írásban kell nyilatkoznia.
Intézményünk
a szakorvoshoz történő juttatást városon belül az intézményi autóval biztosítja
azok számára, akik képesek belépni és ülni a mikrobuszba.
Más
városba történő szakorvosi ellátás igénybevételéhez, valamint súlyosan
mozgáskorlátozott és fekvő lakóink városon belüli és kívüli szakorvosi
vizsgálatához betegszállító megrendelését kérjük a háziorvostól.
Ellátottaink
biztonsága érdekében azokat a lakókat, akik szellemi hanyatlásban szenvednek,
vagy olyan sérülésük (betegségük) keletkezett, amely a belátó, ítélő,
tájékozódó képességüket csökkenti, az egészségügyi intézménybe történő
szállításukat megelőzően - a betegszállító, vagy mentő megérkezése előtt -
karszalaggal látunk el, amelyen feltüntetjük az intézmény nevét, címét,
telefonszámát, valamint ellátottunk nevét.
Tesszük ezt azért, hogy az
egészségügyi intézmény gyorsan segítséget kérhessen tőlünk, ha ellátottunk
bármilyen ok miatt nem képes a kommunikációra, vagy állapotáról nem tud érdemi
információval szolgálni, mivel a komlói egészségügyi intézményből más városba
történő továbbszállítás során (akár diagnosztikai,
akár gyógykezelési céllal) gondozói kíséretet nem tudunk biztosítani, illetve
sok esetben a mentő, betegszállító utastere nem ad lehetőséget arra, hogy
betegünkkel együtt nővért is szállítson.
Gondozottunk a szalagon lévő adatok
birtokában szükség esetén külső segítséggel is jelezni tud számunkra. Reméljük,
hogy a szalag ellátottunkra irányítja a figyelmet az idegen környezetben, s
ezáltal még kisebb lesz az elbolyongás veszélye.
Háziorvos:
Amennyiben az intézmény ellátottja
háziorvosául nem választja az intézményi orvost, úgy az intézmény orvosa az
ellátott számára csak az akut orvosi ellátást biztosítja, az egyéb krónikus és
eseti megbetegedések gyógykezelését, a gyógyuláshoz szükséges gyógyszerek
receptjeinek beszerzését a lakónak kell megszervezni választott orvosával.
Gyógyszerelés:
Az
1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet alapján intézményünk
elkészítette a térítésmentesen igénybe vehető gyógyszerek listáját ún.
„gyógyszer alaplistát”. A gyógyszer alaplista minden betegségtípusra az
azonos hatóanyag tartalmú gyógyszerek közül a legolcsóbb készítményt
tartalmazza.
Azon
lakók, akik más gyógyszerhez ragaszkodnak, a teljes térítési díjat kell
megfizetniük.
A
gondozás-ápolás szerves részét képezi az ellátottak gyógyszerelése. Ez azt
jelenti, hogy az intézmény gondoskodik arról, hogy a betegségtípusok
gyógyítását szolgáló gyógyszerek megfelelő mennyiségben rendelkezésre álljanak,
s a szakorvos, vagy háziorvos utasításának megfelelő dózisban és időpontban a
lakók megkapják (bevegyék). E folyamat nyomon követése, ellenőrzése és
dokumentálása érdekében a gyógyszerek napi adagolását minden ellátásban
részesülő számára a mindenkori műszakban lévő gondozó-ápoló biztosítja. Az
öngyógyszerelés során a szakdolgozók nem tudják megítélni, hogy az ellátott az
elrendelés szerint alkalmazta-e az előírt gyógyszer felhasználását, ezért az
állapotváltozás okának megítélése is nehezebb. Az öngyógyszerelés veszélyei mind a
gyógyszert szedőre mind a lakótársakra beláthatatlan következményekkel
járhatnak, ezért az öngyógyszerelést nem támogatjuk intézményünkben. Az
önkényesen szedett gyógyszerek hatásaiból adódó reakciók befolyásolják az orvos
által felírt gyógyszerek hatásait, ezért kérjük önálló gyógyszerbeszerzéseik
mellőzését, egészségi állapotukkal összefüggő panaszuk esetén mindenképpen
először a gondozó-ápoló személyzethez, majd segítségükkel intézményi
orvosunkhoz forduljanak.
VIII. AZ INTÉZMÉNYI JOGVISZONY MEGSZŰNÉSE
A jogosult, illetve törvényes képviselője indoklás nélkül, az intézmény fenntartója írásban mondhatja fel a megállapodást. A felmondási idő három hónap. Az intézményvezető javaslatot tesz az intézményi jogviszony megszüntetésére, ha:
1. Ha a lakó a Házirendet súlyosan megsérti,
2. Ha a lakó figyelmeztetés ellenére sem tartja be az együttélés szabályait.
3. Ha a lakó áthelyezése másik intézménybe indokolt.
4. Megszűnik az intézményi jogviszony a jogosult halálával.
5. Megszűnik az intézményi jogviszony a fenntartó megszűnésével.
Az ellátott, illetve törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy, térítési díjfizetési kötelezettségének nem tesz eleget.
Az ellátott a törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy térítésidíj-fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, ha hat hónapon át folyamatosan térítési díjtartozás áll fenn, és az a hatodik hónap utolsó napján kéthavi személyi térítési díj összegét meghaladja.
Ha három hónapon át térítési díjtartozás áll fenn, az ellátottat, törvényes képviselőjét, vagy a térítési díjat megfizető személyt írásban tájékoztatjuk a felmondás lehetőségéről, és annak kezdő időpontjáról.
Az intézményi jogviszony megszűnése esetén az intézmény igazgatója értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét a személyes használati tárgyak és a megőrzésre átvett értékek, vagyontárgyak elvitelének határidejéről, rendjéről és feltételeiről.
Az intézményi jogviszony megszűnésekor az ingóságok, vagyontárgyak, megőrzésre átvett értékek elviteléről a lakó vagy hozzátartozója (vagy törvényes örököse) gondoskodik maximum 15 napon belül. Ha az elszállítás, elvitel nem történik meg a megadott határidőig, úgy ezek az intézmény tulajdonába kerülnek.
A házirend megsértésének súlyos esetei
1.) Ha az otthon lakója agresszíven viselkedik vagy tettlegesen bántalmazza az intézményi dolgozókat, vagy a lakótársait.
2.) Ha a gondozott alkoholos befolyásoltság alatt zavarja az intézet rendjét, a lakók nyugalmát, veszélyezteti saját vagy mások testi épségét, az ápoló-gondozó személyzetet a magatartásával sérti.
3.) Ha az intézmény lakója - neki felróható okból- súlyosan megrongálja az intézmény vagy a lakótársak érték- és vagyontárgyait.
4.) Ha az otthon lakója a megállapodásban rögzítettektől eltérően vagy nem fizeti meg a személyi térítési díjat.
5.) Ha az otthon lakója lakószobája ajtaját belülről kulcsra zárja, s a kulcsot a kulcslyukban hagyva megakadályozza, hogy a gondozó személyzet mentális és egészségi állapotát nyomon kövesse, vagy veszélyhelyzetben a lakó ellátását, a lakószoba épségét biztosítsa.
A Házirend megsértésének eseteiről a intézményvezető az adott lakóval kapcsolatban feljegyzést készít. A feljegyzés tényét az érdekelttel ismertetni kell. A szakmai igazgatónak, az intézményvezetőnek, szükség szerint a Kft. ügyvezetőjének a Házirendet megsértő lakóval el kell beszélgetnie, fel kell hívnia az érdekelt figyelmét arra a tényre, hogy amennyiben magatartásával az intézményi élet belső rendjét súlyosan megszegi, úgy kezdeményezni fogják az intézményi jogviszony megszüntetését.
IX. VALLÁSGYAKORLÁS
1. Az intézmény lakói szabadon gyakorolhatják
vallásukat, ennek érvényre juttatását minden eszközzel elősegítjük.
2. Az intézmény lehetőséget biztosít a vallási
felekezetek képviselőinek a lakók meglátogatására, a velük való rendszeres
kapcsolattartásra.
3. Ellátottjaink szobájukban vagy az intézmény
közösségi helyiségeiben szabadon fogadhatják az egyházak képviselőit, az egyéni
vallási – lelki szükségletekhez (pl. gyónás, áldozás, betegek kenete,
úrvacsora, stb.) való zavartalan hozzáférést az intézet munkatársai elősegíti.
4. A közösségi vallásgyakorlás színhelye az
intézmény ebédlője. Az állami és egyházi ünnepek alkalmával biztosítjuk az
Isten tiszteleteket.
5. Kérjük lakóinkat, hogy tartsák tiszteletben
társaik vallási hovatartozását, segítsék elő egymás méltóságteljes
vallásgyakorlását.
X. AZ ALAPFELADATOT MEGHALADÓ PROGRAMOK, SZOLGÁLTATÁSOK KÖRE ÉS
TÉRÍTÉSI DÍJA
A lakók kezdeményezésére szervezett kirándulások, programok, személyre szóló költségei (belépőjegy, színházjegy, útiköltség) a résztvevőket terheli.
Az intézmény alapfeladatait meghaladó
programok, szolgáltatások közé tartozik a pedikűrös, a fodrász, a gyógy masszőr által nyújtott szolgáltatások, amelynek
költségeit az ellátott fizeti meg. A szolgáltatások díjait a tevékenységet
végző személy határozza meg. Az ellátott kérésére az igényelt szolgáltatás,
szervezésében nyújtunk segítséget.
A fentiekben rögzítettek betartása elősegítheti, hogy intézményünk
lakói, dolgozói jól érezhessék magukat, s az esetlegesen felmerülő problémák
rövid idő alatt, megnyugtatóan, szabályozottan kerüljenek megoldásra.
Komló, 2023.02.10.
Dr. Tánczos Frigyes Attila
Ügyvezető igazgató
1.
SZ. MELLÉKLET Eltávozás nyilvántartó
lap
Ellátott neve |
Tartózkodás címe |
Hozzátartozó neve/elérhetősége |
Távollét ideje |
Visszaérkezés dátuma (tényleges
visszaérkezésnél kell kitölteni) |
Aláírás* Hozzátartozó/Ellátott |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Aláírásommal igazolom, hogy az intézményből saját felelőségemre távozom/viszem el hozzátartozóm. Valamint, hogy a gondozó-ápolótól átvett, gyógyulásomat és krónikus betegségeim egyensúlyban tartását szolgál gyógyszereimet a gondozótól kapott tájékoztatás alapján, - az orvos utasítása szerint - az eltávozás ideje alatt saját felelősségemre veszem be/adom be hozzátartozómnak.
2. SZ. MELLÉKLET
SZABÁLYZAT
A TŰZ – ÉS ÉRINTÉSVÉDELMI SZEMPONTBÓL VESZÉLYES
BERENDEZÉSI TÁRGYAK, ESZKÖZÖK
HASZNÁLATÁRA VONATKOZÓAN
A „Szent Borbála Otthon” Nonprofit Kft Székhely Intézményében ellátottak számára az alábbi intézkedést hozom a lakók és dolgozók biztonsága érdekében:
A fenti esetek (tűz, rövidzárlat) előfordulásának kiküszöbölése érdekében az alábbi intézkedéseket teszem:
4. Indokolt esetben az elektromos eszközök érintésvédelmi és tűzvédelmi szempontból történő felülvizsgálatát elvégezzük, s amennyiben nem felelnek meg az előírt szabványoknak, úgy a használatát a továbbiakban nem engedélyezzük.
Komló, 2018. Február 10. Dr. Tánczos Frigyes Attila
Ügyvezető igazgató